کد خبر: 1224725
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
 جلال مهرگان

جوان آنلاین: بارش‌باران شدید و جاری‌شدن سیلاب در جنوب شرق کشور که بنا بر اعلام سازمان هواشناسی تا فردا ادامه دارد تاکنون پنج کشته برجای گذاشته است. سه دختر نوجوان از عشایر شهرستان عنبرآباد هم که ناپدید شده‌بودند، در سلامت کامل پیدا شدند. قربانیان حادثه هم سه مهندس راه‌سازی در شهرستان خاش، نوجوانی ۱۴ ساله و جوانی ۲۰ ساله در شهرستان راسک بودند. درباره میزان خسارت‌های وارد شده هنوز گزارشی منتشر نشده‌است. 
با وجود اینکه بارش‌باران‌های شدید و جاری‌شدن سیلاب همواره در جنوب شرق کشور خسارت‌های بسیاری برجای می‌گذارد، اما تکرار برجای ماندن خسارت‌های جانی و مالی حکایت از این دارد که استان‌های درگیر سیلاب اراده‌ای برای مدیریت وضع موجود ندارند. اگر به خبر‌های قبل از جاری شدن سیلاب مراجعه کنیم به خوبی روشن می‌شود که مسئولان این استان از آمادگی برای مقابله سیلاب خبر داده‌بودند، اما وقتی سیلاب جان می‌گیرد و خسارت می‌زند مشخص می‌شود که میزان آمادگی با شدت تهدید برابری نمی‌کند از جمله اینکه سیلاب‌ها در حال حاضر باعث قطع برق، انسداد راه‌های ارتباطی، اختلال در تردد و البته جان باختن شهروندان شده‌است. مجید محبی، مدیر کل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان اعلام کرده‌است که سیلاب به ۳۰۰ روستا خسارت وارد کرده و باعث مسدود شدن راه‌های ارتباطی شده‌است. وی تأکید دارد که بارندگی‌ها فراتر از حد پیش بینی بوده‌است برای همین میزان خسارت‌ها هم زیاد است. 
براساس این گزارش تلاش امدادگران برای امداد‌رسانی به حادثه‌دیدگان از زمان جاری شدن سیلاب از چند روز گذشته در جریان است از جمله اینکه دو شب قبل امدادگران ۷۰ سرنشین سه دستگاه اتوبوس را که در سیلاب مسیر نیکشهر - چابهار گرفتار شده‌بودند، نجات دادند. از شهرستان چابهار هم خبر رسیده‌است که ۲۱ روستای این شهرستان در محاصره سیلاب قرار دارند و شدت سیلاب منجر به مسدود شدن راه‌های ارتباطی شده‌است. میزان بارش‌ها البته موجب افزایش ذخیره سد‌های این مناطق شده‌است از جمله در سد زیردان که ۴۰ درصد آب آن قبل از بارندگی تخلیه‌شده و در حال حاضر با شدت بارش‌ها فقط ۱۰ درصد ان خالی مانده‌است. گزارش‌ها همچنین حاکی است که ارتفاع بارش در زرآباد سیستان و بلوچستان به ۲۷۰ میلی‌متر رسیده‌است. 
در شهرستان جاسک، اما شدت سیلاب منجر به از دست رفتن جان یک نوجوان ۱۴ ساله و جوانی ۲۰ ساله شد. فرماندار شهرستان جاسک گفت که این دو نفر اهل روستای زهریکار سورک لیردف بودند که دوشب قبل برای تفریح و شنا وارد یک گودال آب ناشی از بارندگی شدند که جانشان را از دست دادند و اجسادشان از آب خارج شد. در شهرستان کرمان هم سه دختر نوجوان که ناپدید شده‌بودند در سلامت کامل پیدا شدند. محمدمهدی فداکار استاندار کرمان گفت که این سه دختر عشایرنشین روستای سرجنگل شهرستان عنبرآباد بودند که هنگام عبور از رودخانه ناپدید شدند، اما با تلاش امدادگران هلال احمر در سلامت کامل پیدا شدند. گزارش‌ها در این باره حاکی است که این سه نفر به هشدار‌های داده شده درباره منع تردد از مسیر رودخانه توجه نکرده‌بودند. 
شامگاه ۲۶ فروردین هم سیلاب جان سه مهندس جوان را گرفت. منابع محلی اعلام کردند همزمان با جاری شدن سیل در کارواندر شهرستان خاش، سه مهندس راه‌سازی با لودر قصد بازگشایی مسیر را داشتند که قربانی سیلاب شدند. «احسان نظری»، «محمدرضا ریحانی» و «منصور دلیری» هر سه اهل رفسنجان بودند که جان باختند. گزارش‌های محلی حکایت از این دارد که مهندسان جوان همزمان با دریافت خبر کمک‌خواهی یک راننده سوخت‌بر که در سیلاب گرفتار شده‌بود، وارد عمل شدند، اما هر سه جانشان را از دست دادند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار